Onderhoudskosten

We vinden het belangrijk dat onze woning schoon, heel en veilig zijn. Daarom investeren we jaarlijks veel geld in het beheer van ons vastgoed. Maar hoe ziet de begroting van dit onderhoud er nu eigenlijk uit?

 

De jaarlijkse begroting voor onderhoud is opgebouwd uit verschillende componenten:

  • dagelijks onderhoud: dit bestaat vooral uit reparatieverzoeken en onderhoud bij wisselingen van huurders
  • contract-onderhoud: dit bestaat uit periodiek onderhoud waarvoor we contracten hebben afgesloten met derden. Denk bijvoorbeeld aan liftonderhoud.
  • planmatig onderhoud: dit bestaat vooral uit grote onderhoudsprojecten, zoals bijvoorbeeld schilderwerk

 

Dagelijks Onderhoud

In de afgelopen jaren was het gebruikelijk om de kosten voor het dagelijks onderhoud te boeken op het jaar waarin de verplichting werd aangegaan en niet in het jaar waarin het onderhoud daadwerkelijk is uitgevoerd. Dit betekende bijvoorbeeld dat in 2017 €1,2 miljoen aan kosten ten laste is gebracht van het budget van 2016.  Het afgelopen jaar hebben we besloten dit voortaan anders te gaan doen. De kosten worden nu wel ten laste gebracht van het jaar waarin de werkzaamheden zijn uitgevoerd en gefactureerd. Hierdoor hebben we geen overloop meer van kosten.

Het budget dat we in de begroting opnemen voor reparaties, wordt bepaald aan de kosten die in de jaren ervoor zijn gemaakt voor dit onderdeel. In 2017 bleek dat we dit goed begroot hadden, want de begroting had eind 2017 een positief resultaat van € 0,1 miljoen.

De uitgaven voor het onderhoud bij mutaties was in 2017 fors hoger dan begroot. Dit kwam vooral omdat we veel meer én duurdere mutaties hadden dan verwacht.

 

Contractonderhoud

Het contractonderhoud is afgesloten met een positief resultaat van € 0,5 miljoen. We hadden minder inkoopkosten. Daarnaast zijn de kosten van liftonderhoud (€ 0,2 miljoen) doorbelast in de servicekosten. Ook is een nieuw contract voor onderhoud van mechanische ventilatie niet aanbesteed (€ 0,2 miljoen).

 

Planmatig onderhoud (PO)

Het resultaat van planmatig onderhoud is positief. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat activiteiten verder in de tijd zijn geschoven. De oorzaken op een rij:

  • Activiteiten van het energieprogramma die niet zijn uitgevoerd € 1,5 miljoen (inclusief kosten aansluiting op HVC)
  • Positief aanbestedingsresultaat € 0,5 miljoen
  • Positief resultaat activiteiten

In 2017 zijn ook een aantal activiteiten (€ 0,4 miljoen) die in toekomstige jaren gepland waren naar voren gehaald. Voor andere planmatige activiteiten ter verbetering van de veiligheid, is aanvullend onderzoek nodig. Hierdoor schuiven deze werkzaamheden op naar de volgende jaren.

 

Toekomst

Om herhaling van een vertekend beeld te voorkomen starten we in 2018 een verbetertraject om de kwaliteit van de onderhoudsbegroting te optimaliseren. ook houden we er rekening mee dat onze onderhoudskosten de komende jaren toenemen en hoger gaan worden. Dit vanwege het feit dat de gemiddelde leeftijd van de woningen van Trivire hoog is en ook de kwaliteit van onderhoud in de woningen is verouderd. Ook dit gaan we in 2018 verder analyseren.

Meer artikelen met betrekking tot Woonomgeving

Meer berichten met betrekking tot Woonomgeving