Kosten van onderhoud stijgen

Om te zorgen dat de woonomgeving zo plezierig mogelijk blijft, is het belangrijk woningen tijdig te onderhouden.

De jaarlijkse begroting voor het onderhoud van ons vastgoed bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Niet planmatig onderhoud (NPO) , hieronder valt reparatie- en mutatieonderhoud
  • Contractonderhoud
  • Planmatig onderhoud (PO)

Niet Planmatig Onderhoud (NPO)
In 2016 zijn er minder badkamers, keukens en toiletten gerenoveerd. Daardoor hebben we van het budget voor reparatie-onderhoud aan het eind van het jaar nog wat overgehouden. Het budget voor mutatieonderhoud kwam in 2016 uit in de rode cijfers, ondanks een daling van het aantal woningen dat van huurder wisselde. De gemiddelde leeftijd van ons bezit is hoog en de kwaliteit van de binnenkant (badkamer, keuken, toiletten)  is vaak sterk verouderd. Wanneer een huurder vertrekt, zorgt dit voor hoge kosten. Ook kost het meer tijd om de woning weer verhuurklaar te krijgen. We verwachten dan ook dat de kosten voor mutatieonderhoud de komende jaren zullen stijgen.

Planmatig onderhoud (PO)
Trivire in transitie houdt niet alleen een nieuw plan voor de samenstelling van het vastgoed in, maar ook een nieuw energiebeleid. We willen ons beleid opnieuw bekijken en daarom is het bestaande energieprogramma tijdelijk stilgezet en is een deel van de geplande onderhoudswerkzaamheden van 2016 doorgeschoven naar 2017 en 2018.

OmschrijvingBegroot 2016Totaal besteed 2016Resultaat 2016
Reparatieonderhoud4.5593.972587
Mutatieonderhoud4.8995.551-652
Niet planmatig onderhoud (NPO) totaal9.4589.523-65
Contractonderhoud2.5252.329196
Planmatig onderhoud (Instandhouding)10.0837.0553.028
Planmatig onderhoud (Kwaliteit)24216081
Planmatig onderhoud (Veiligheid)2.3641012.263
Planmatig onderhoud (PO) totaal12.6897.3175.372
Totaal onderhoud24.67219.1695.503
Activering verbetering volgens componentenmethode 1)-3.000
21.67219.1692.503

Onderhoud en veiligheid
Een belangrijk aspect bij hoe plezierig je ergens woont is veiligheid. We willen graag dat al onze huurders zich veilig voelen in hun woonomgeving. Daarom investeren we in de veiligheid van onze woningen en ander vastgoed. Voor 2016 stonden diverse planmatige activiteiten voor de verbetering van de veiligheid op de agenda. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om werkzaamheden aan asbest, branddoorslag en –overslag en het vervangen van brandgevoelige vloeren, zoals houten vloeren. De uitvoering van deze werkzaamheden vraagt alleen meer voorbereiding dan het normale onderhoud.

In 2016 zijn er nieuwe regels gekomen met betrekking tot brandveiligheid, die gevolgen hebben voor de stallingsmogelijkheden voor scootmobiels. Hier hebben we samen met de huurdersvertegenwoordiging en de veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid naar gekeken. Dit werken we in 2017 verder uit en in een aantal woongebouwen treffen we aanvullende maatregelen.

Meer artikelen met betrekking tot Woonomgeving