2016: Het jaar van verandering

Het jaar 2016 stond vooral in het teken van verandering. Verandering die nodig was, omdat de maatschappij verandert en Trivire de wens heeft om efficiënter en effectiever te werken. Tegelijk willen we graag onze klant maximaal bedienen. Er waren veranderingen op veel verschillende vlakken. De verandering die het afgelopen jaar vooral veel van de medewerkers heeft gevraagd, was de reorganisatie. Deze was gericht op een nieuwe organisatiestructuur, een meer proces-gestuurde organisatie en inkrimping van het aantal formatieplaatsen. De organisatie is flink afgeslankt doordat 30 medewerkers zijn uitgestroomd. Met een kleiner team kunnen we sneller beslissingen nemen, wordt de communicatie duidelijker en maken we beter gebruik van de kwaliteiten van onze medewerkers. Om de gevolgen van de reorganisatie voor de medewerkers goed te regelen, is met de vakbonden een sociaal plan afgesproken. De eerste fase van deze reorganisatie is per juli 2016 afgerond. In 2017 gaan we door met de verandering van de organisatiecultuur die hierbij hoort.

In het kader van de reorganisatie is een Trivire Loopbaan Centrum (TLC) ingericht. Het TLC organiseert netwerkbijeenkomsten, workshops, loopbaanbegeleiding en talentontwikkeling. Het TLC begeleidt boventallige medewerkers naar ander werk. Daarnaast kunnen alle medewerkers van Trivire gebruik maken van het TLC wanneer zij behoefte hebben hun inzetbaarheid te vergroten.

Een ander gebied waar hard gewerkt is aan veranderingen is de inrichting van onze processen. Door de hele organisatie zijn processen opnieuw bekeken en zijn verbeteringen doorgevoerd. Door het werk anders te organiseren en soms te automatiseren of uit te besteden, kunnen we ons werk beter en met minder mensen doen. Concreet houdt dit in dat we in 2016 meer digitaal zijn gaan werken. Ook in 2017 zet deze verandering door. Zo treffen we voorbereidingen voor een nieuw huurdersportaal en in 2017 nemen we een nieuw bedrijfsinformatiesysteem in gebruik.

 

Trivire in cijfers
Op 31 december 2016 had Trivire 159 medewerkers (143,4 fte).

Eind 2015 hadden we nog 186 medewerkers (167,4 fte). De reorganisatie leidt tot een vermindering met 24,3 fulltime eenheden. Vier medewerkers zijn met pensioen gegaan.

Verzuim, Preventie en Re-integratie
Het gemiddelde verzuim van Trivire over 2016 bedroeg 4,13%. Dit is een daling van 1% ten opzichte van het verzuim van 2015 (5,14%). Trivire zit met het percentage op het landelijk gemiddelde. Dit betekent niet dat we niet meer actief sturen op verzuim. Sturen op verzuim is een proces dat continu door blijft gaan.

Arbo
In 2016 hebben de medewerkers, voor wie dat relevant is, bijscholing gekregen voor EHBO-BHV. Deze training moet jaarlijks worden gevolgd om de certificering te behouden. Naast de medewerkers die intern voor EHBO en BHV verantwoordelijk zijn, krijgen vooral de medewerkers die buiten het kantoor aan het werk zijn deze training aangeboden.

Personeelskosten
In de begrote personeelskosten was € 2,2 miljoen opgenomen aan reorganisatiekosten, waaronder € 0,5 miljoen opleidingskosten. De werkelijke reorganisatiekosten van € 1,5 miljoen zijn niet opgenomen onder de personeelskosten, maar onder de overige bedrijfslasten.

Inhuurkosten
De inhuurkosten zijn, evenals in 2015, fors hoger dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door de noodzakelijke inhuur van personeel tijdens de transitie- en reorganisatieperiode.

VvE beheer
Trivire had in 2016 29 VvE’s. Het beheer hiervan is ondergebracht bij externe partijen. Daar vinden ook de klantcontacten plaats.

Huurcommissie
Er zijn in 2016 vier Huurcommissiezaken ingediend. Bij twee zaken is Trivire in het gelijk gesteld (uitspraak: servicekosten blijven hetzelfde, overeengekomen huurprijs wijzigt niet). Eén zaak is ingetrokken door de huurder.

Eind 2016 was er nog één zaak in behandeling bij de Huurcommissie. Deze zaak is eind november 2016 ingediend.

Geschillencommissie
In 2016 zijn bij de Geschillencommissie Zuid-Holland tien geschillen ingediend. Hiervan zijn vier geschillen niet ontvankelijk verklaard en zes geschillen behandeld. In vijf gevallen was de uitspraak van de commissie ‘ongegrond’. Eén geschil is eind 2016 ingediend. De uitspraak volgt in 2017.